onsdag 9 mars 2011

The Fountainhead - Urkällan


Jag har läst en bok och det var en bra bok. Den heter ”Urkällan” (skriven av Ayn Rand). Extremt kondenserat kan man säga att den handlar om  kampen mellan att hålla en kreativ integritet eller att skapa det förväntade. Utveckla eller imitera. Det där är en fråga som är löjligt lätt att välja mellan vid ett middagsbord och ett rent helvete i verkligheten. Gör vad andra vill och du kommer aldrig att få skäll. Gör vad andra vill och du kommer aldrig vara stolt, aldrig imponera och aldrig lyfta dig ur den mediokra medelmassan. Å andra sidan den gamla dängan crash and burn or fade away… Lite så va. Att för att lyfta måste man vara medveten och bekväm med det faktum att det riskerar en totalkrasch. Och just där någonstans i det potentiella rökmolnet ligger den rädsla som utgör de flestas hinder. Tänk om. Och i framtiden. Men, pensionen då? Helvete vad less jag är på det där. På mig själv och många vänner, inte på mig eller dem personligen men det faktum att vi låter oro om att inte räcka till plantera en ångest som gör att vi rättar oss efter en sämre idé. Och jag skyller inte på någon, jag bär det själv och har inga ansatser på att sitta inne på någon lösning. Kanske bara en uppmaning till uppdragsgivare att säga – go crazy, gör vad du vill men det här vill vi kommunicera. Bruset är lik förbannat så stort att katastrofen med det konstiga nästan är omöjlig att uppnå. Och ärligt, så länge något bara är konstigt och inte uselt, är det då inte fortfarande sanslöst mycket bättre än  läskiga komplimanger som ”fint”, ”habilt”, ”mediokert”, ”som vanligt”.



Ni fattar. Här på detta tema från filmatiseringen av boken jag läste. 2.30 uttrycks det jag försöker säga i finare ord.


 

Och förövrigt är jag inne på tredje grymma veckan i rad. Först en kanonvecka då alla jobb gick så jäkla bra och jag hittade tillbaka till den person och fotograf jag vill vara. Sedan en alpvecka med dubbeldump, trötta ben och lite fina bilder. Nu en vecka som jag tänkte ska bli bra mest bara för att ångan är uppe.
Vi tar en bild från veckan som var.


4 kommentarer:

Jessica 9 mars 2011 kl. 19:12  

Ännu en bild för utställningen maybe?

Linas Justice 10 mars 2011 kl. 13:56  

This is all very true. Good luck and pension will wait :)

Mats 13 mars 2011 kl. 15:07  

fan johan, sjukt bra blogg, har missats helt. Skickar en hälsning också! Kanske hör av mig nån gång i framtiden för att få höra lite om allt du gör! /Mats

Jox 1 april 2011 kl. 12:34  

Alltså, hur f*n tar man en sån bild? Tycker du ska lägga med utrustning och exif till dina bilder. Alltid! :-)

  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP