torsdag 16 september 2010

Statsministern, en liten recension

Jag ämnar inte att kasta en skugga över Henrik Montgomerys projekt. Men det kändes nästan obehagligt att närvara på vernissagen ikväll  - fyra dagar innan val. Bilderna är bra, den access som Henrik har fått är fantastisk och som betraktare får jag följa två år med Fredrik Reinfeldt i vitt skilda situationer runt om världen, allt från sittandes i ett Herkulesplan i Afghanistan, smuttandes på champagne i väntan på Daniel&Viktorias vigsel till nattvandrandes i hemområdet. Det hängde uppskattningsvis 30 bilder. Ingen av dem lägger smolk i den Reinfeldska bägaren. Ingen av bilderna kan sägas vara komprometterande mot statsministern - vars vara eller icke vara avgörs nu på söndag. Därför blir det så beklagligt att Henrik Montgomery uppbackad av sin uppdragsgivare Scanpix förlägger vernissagen till idag. För nog kommer dessa bilder kablas till riksmedia under kulturflagg. Det blir farligt nära propaganda. Jag tror inte att det är avsikten men jag kan fortfarande inte förstå hur en fristående medieleverantör kan riskera sitt anseende genom att välja detta datum och inte vänta tills på måndag. För nog är det ändå så att den enorma accessen ändå bevakas av Reinfeldts stab, att de ändå har haft ett hum om vad Montgomery skickat ut för bilder från de olika fototillfällena och därigenom kunnat strypa honom och hans projekt om det inte behagade dem. Som sagt, jag tror inte att det finns några avsikter att vara jävig men hamnar man inte ofrivilligt i en beroende position när man går in i ett projekt likt detta? Jag tror i vart fall att det hade varit möjligt att se dessa bilder i ett helt annat ljus på måndag, i dess rätta ljus som en initierad skildring av en toppolitikers arbetsmiljö. Men, så här några dagar innan val känns det nära på som en rip-off på Obamas medvetna mediala bildhantering där han släppte fotograferna nära men ändå behöll kontrollen. Och så är även detta. Kontrollerat. Eller så är det bara på det viset att Fredrik Reinfeldt verkligen är den perfekta mannen, utan brister. Närvarande fader och make, stark chef och ledare, mondän världsman och fullständigt oantastlig. Det är åtminstone vad bilderna säger till mig.

0 kommentarer:

  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP