tisdag 25 januari 2011

Vad gör jag nuförtiden? Del 2

Mat.

Jag jobbar väldigt mycket för Blossom Magazine och bland mina uppdrag för dem ingår att fota mat. Innan hösten har jag gjort det så få gånger att ena handens fingrar vore överflödiga för att summera antalet gånger. Nu har det blivit desto fler och för var gång jag gör det blir det desto roligare. Matfotografi är ett skrå som man ska buga inför för när det är rätt ser det så lätt och självklart ut men vägen dit har jag fått erfara är pillig, klurig och full av små detaljer som inte ska märkas, inte synas men finnas där för att - just det, skapa en känsla av autencitet. Maten i fokus och ändå brodera ut bordet med rekvisita för att skapa en stämning, en känsla av att just detta kan vara någons dukade bord. Maten i fokus utan att det blir kalt och ensamt. Naturligt ljus, från ett fönster, motljus men med vikta små ark för att lätta de tyngsta skuggorna, skärmar för att balansera kontrasterna. Förhålla sig till hur olika ljus har olika effekter på olika ytor, olika texturer. Ärligt talat så är det som ett kaninhål, antingen passerar man vid sidan av det eller så faller man däri och får vara beredd på ett långt fall med accelererande förståelse kring exakt hur mycket det finns att lära. Så här långt har jag ännu inte fallit - kolla.








1 kommentarer:

Den nakna coachen 23 februari 2011 kl. 13:18  

Det ser fantastiskt gott ut!
Du är så himla bra

Må bäst!

Linda

/Den nakna coachen :)

  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP